Off White Blog
Ekspedicija na brodu superjahte

Ekspedicija na brodu superjahte "Latitude", istraživanje norveškog Arktika

Ožujak 31, 2024

Nakon dva uzastopna prolaza kroz glasoviti sjeverozapadni prolaz 2014. i 2015. godine, potpuno me fascinira čudo arktičkih regija. Čuo sam samo za arhipelag Svalbard, ali što sam više čitao i učio o njemu, postajao sam odlučan da provedem barem još jedno ljeto na Arktiku, ali ovaj put norveški Arktik.

Ukrcali smo se u Latitude 8. srpnja 2016. u Stockholmu u Švedskoj i nakon kratkog krstarenja Kopenhagenom, gdje smo pokupili nekoliko gostiju, krstarili smo Bergenom na jugozapadu Norveške. Od Bergena smo proveli ostatak mjeseca srpnja kako bismo polako krstarili zapadnom obalom Norveške, istražujući fjorde poput fjorda Geiranger i Trollfjord, sve do arhipelaga Lofoten, poznatog po karakterističnom krajoliku s dramatičnim planinama koje vode do zaklonjenih uvala , pa sve do Tromsoa u sjevernoj Norveškoj. Tromsø je poznat kao kulturno središte iznad Arktičkog kruga i popularno je odredište za gledanje sjevernog svjetla.

Nakon nekoliko dana u Tromsøu, krenuli smo preći Sjeverni ocean do arhipelaga Svalbard, također poznatog kao Spitzbergen. Na putu do Svalbarda zaustavili smo se na malom otoku zvanom Bjørnøya, također poznatom kao Medvjeđi otok. Bjørnøya je prirodno utočište za ptice s visokim liticama na kojima ćete pronaći gnijezde kolonije Auks, Kittwakes s crnom nogom, Guillemots i lisicama. Bjørnøya rijetko, ako ikad, posjećuje brodove koji prolaze, a u Bjørnøya nema turističkih putovanja. Ipak, pronašli smo ostatke ruskog ribarskog broda čija se posada zabavljala, potom se opili i prizemljili svoj brod, koji je sada stalni dio otoka.

Nakon dvodnevnog zaustavljanja u Bjørnøyi, uglavnom zbog vremenskih prilika, otišli smo do Svalbarda i njegovog glavnog grada Longyearbyena gdje smo stigli 3. kolovoza. Longyearbyen se smatra glavnim gradom Svalbarda, a stanovništvo s nešto više od 2.000 stanovnika definitivno je središte aktivnosti unutar arhipelaga. Postoje muzeji, dobra kupovina, galerije i dobra infrastruktura za podršku turističkim aktivnostima. To je prilično nevjerojatno s obzirom na broj stanovnika. Postoji čak i restoran sa zvijezdama u Michelinu i pub koji je ocijenjen kao 6. najbolji bar na svijetu! Visoku sezonu mora vidjeti puno turista.

Nekoliko tjedana prije nego što smo stigli tamo, uspostavili smo kontakt s Jasonom Robertsom koji živi iz Svalbarda i koji je surađivao sa Sir Davidom Attenboroughom posljednjih 30 godina na stvaranju dokumentarnih filmova poput Smrznuta planeta, Human Planet itd. i predložio da povedemo jednog njegovog kolegu, Einaara, mladog Norvežanina, sa sobom na put. Ovo je bila najbolja odluka koju smo ikad donijeli jer je Einaarino znanje o arhipelagu i divljini bilo neophodno. Kao dodatni bonus, on je imao izvanrednu osobnost i snašao se sa svima na brodu. Svima koji planiraju posjetiti Arktik, toplo bih preporučio da kontaktiraju Jason Roberts Productions iz Svalbarda.

Imali smo nekoliko gostiju koji su nas morali napustiti 9. kolovoza, pa smo plan krstarenja raščistili na dva dijela. Prvo je bilo petodnevno krstarenje zapadnom obalom arhipelaga i natrag u Longyearbyen. Drugi je 17-dnevni obilazak cijelog arhipelaga, u pravcu kazaljke na satu, uključujući bočni izlet na vrlo rijetko posjećen otok (rečeno nam je da smo treći brod koji je ikada posjetio) otok zvan Kvitøya i kratki posjet arktičkom ledu čopor sjeverno od 81 stupnja sjeverne širine.

Prvi dan odveo nas je do Krossfjorda u Nacionalnom parku Sjeverozapadni Spitzbergen. Krossfjord je dug 30 km s raznim granama, spektakularnim krajolikom s brojnim ledenjacima i mnogo atraktivnih izletišta. Dan smo proveli istražujući razne susjedne fjorde, Möllerfjorden, Mayerbukta i čak smo se uspjeli popeti na ledeno brijeg koji je plutao u grani Fjortende.

S Krossfjorda smo krstarili do Magdalenefjord koja se urezuje oko 10 km ravno u obalu. Ovaj fjord je općenito dostupan tijekom cijele godine, a bio je popularan kod kitolova u 17. stoljeću. Ima zaljev Trinityhamna, zaklonjen poluotokom Gravneset koji pruža dobro utočište za posjete brodovima. 1977. austrijskog planinara ubio je polarni medvjed u Magdalenefjordu i tu smo vidjeli i velikog muškog polarnog medvjeda, koji se očito odmarao na svom putu prema sjeveru, gdje se ledenica povukla. Na putovanju smo krenuli u Amsterdamøya, nazvanu po nizozemskim kitolovima, gdje smo vidjeli veliku grupu Walrusova kako se sunčaju.

Sljedeće je stajalište Raudfjord, prvi fjord prema istoku dok iz zapadnog ugla pratite sjevernu obalu Spitzbergena. Duga je oko 20 km s nizom bočnih uvala s ledenjacima za teljenje i plitkom vodom. Uzeli smo natječaj i sletjeli u Alichamnu, gdje smo pješačili oko 14 km preko vrlo stjenovitog terena na drugu stranu fjorda, gdje smo zapalili ogroman krijes sa visećim drvetom prije nego što je natječaj izašao i pokupio nas. Svi su spavali vrlo dobro te noći!

7. kolovoza otišli smo u Trygghamnu i proveli na tenderu za Alkepynten sa svojim spektakularnim 100 m visokim liticama, idealnim za gniježđenje ptičjih kolonija. Otišli smo tamo da vidimo možemo li pronaći i fotografirati arktičku lisicu, poznatu da se zadržava u podnožju litica, kako bi uhvatili bilo kojeg mladog Guillemota ili Auksa koji pokušavaju djevičanski let, ali koji ne uspiju stići do mora!

Ove ptice pružaju posljednjoj šansi da lisice spreme nešto hrane za zimu.Nažalost, tog dana nismo vidjeli nijednu lisicu, iako smo naletjeli na poprilično jelena.

Posljednjeg dana, prije nego što smo se vratili u Longyearbyen kako bismo spustili neke goste koji odlaze, zaustavili smo se u Pyramidenu, napuštenom gradu koji su Rusi prvotno izgradili za operaciju vađenja ugljena. Kad je vađenje ugljena postalo neekonomično, 1998. jednostavno su napustili ovaj grad i on sada izgleda kao grad duhova, ali s operativnim hotelom sa šest Rusa koji žive u njemu. Zapravo smo otišli i popili piće ruske votke u baru. Iz Pyramidena posjetili smo obližnji ledenjak gdje smo se uspjeli popeti i prošetati tijelom ledenjaka u kanalu taline. To je prilično jedinstveno iskustvo jer je okružen ledenoplavim tunelom ledenjačkog leda. S druge strane uspjeli smo se popeti na ledenjak odakle smo dobili nekoliko dobrih snimaka drona i fotografija.

Nakon što su naši gosti napustili 9. kolovoza, ostali smo u Longyearbyenu nekoliko dana, jer se vrijeme na istočnoj obali arhipelaga, gdje smo se uputili, pretvorilo u gadno. U Longyearbyenu smo prošetali, posjetili arktičke muzeje, kupili i isprobali sve njihove restorane.

Napustili smo Longyearbyen 11. kolovoza u 19 sati i stigli u Bellesund u 1:30 ujutro. Bellesund je ulaz u sustav fjorda s nekoliko grana koje se protežu do 80 km u unutrašnjost. Otišli smo u dugačku šetnju do dvije lovačke kabine u kampu Milar. Ovo je bio naš sretan dan jer smo, pored mnogih gmazova i neke akcije s dva Skewersa koji su nas neprestano napadali i našeg bespilotnog zrakoplova, naletjeli na majku arktičke lisice s tri mladunca. Proveli smo nekoliko sati fotografirajući ih i našim kamerama i dronom.

13. kolovoza krstarili smo Hornsundom, najjužnijim fjordom Svalbardskog arhipelaga i neki misle, najljepšim. Ima osam velikih ledenjaka s telećim frontama potpomognutim vrlo impresivnim planinama, uključujući Horsundtind, treću najvišu planinu arhipelaga. Kombinacija vrhova i ledenjaka pruža spektakularne krajolike. Uzeli smo svoj tender i posjetili ledenjake na Bergerbuktama, Brepollenu i Storbreenu i pješačili do nevjerojatne formacije stijena koja se može opisati samo kao arktički Stonehenge. Uz put smo vidjeli još jelena i lisicu.

Sutradan smo planirali otići na otok Edgeøya, na kojem se nalaze neke litice za gniježđenje ptica, gdje su se znali popeti polarni medvjedi kada je hrane malo, pojesti jaja i piliće iz gnijezda. Nažalost, vrijeme je bilo loše i ne bismo našli sigurno sidrište u Edgeøyi pa smo ga preskočili i nastavili prema Barentsøyi i Dorstbukta gdje smo vidjeli dva polarna medvjeda kako hodaju obalom.

Jedan od najupečatljivijih trenutaka putovanja bio je posjet Viberbukta i putovanje kroz sav bujni led do masivnog ledenjaka Brassvell koji je dio ledenjačkog sustava koji se sastoji od 170 km ledenih litica. Imalo je nekoliko ogromnih slapova koji su se spuštali s vrha ledenjaka, čineći zaista nezaboravan prizor.

16. kolovoza krenuli smo na „Bijeli otok“, Kvitøya, ali na putu smo odlučili zaustaviti se na sjevernom vrhu Storøye. Ova dva otoka najudaljenije su točke arhipelaga, od čega je Storøya, manji otok ima površinu od 40 četvornih kilometara. Stigli smo u 21:30 i izašli na malo istraživanje s natječajem. Kao što se ispostavilo, bilo je vrlo pravovremeno jer smo primijetili dva polarna medvjeda i jednog od njih sasvim blizu nekog morža. Bilo je tako zanimljivo, da smo se u Latitude vratili tek poslije 3 sata ujutro. To je bila prednost 24-satnog sunca, mogli smo raditi što god smo htjeli, kad god smo htjeli. Proveli smo dodatni dan u Storoyi prije nego što smo nastavili do Kvitøya. Otprilike 99 posto Kvitøya, površine 700 četvornih kilometara, prekriveno je ledenom kapom, a postoje samo tri vrlo mala dijela bez leda. Prvo smo se zaustavili u Andréenesetu, jednoj od točaka bez leda, ali bilo je previše nabreklih i, iako smo vidjeli nešto mraza i jednog mrtvog polarnog medvjeda, prešli smo na sjeveroistočni kraj otoka, do Kræmerpynten-a, gdje smo proveo dva dana.

Dok smo bili u Kvitøyi, prilično smo pješačili i istraživali natječaj. U vodi je bilo puno ledenog leda i puno majki s morževima sa svojim mladim bebama. Vidjeli smo i četiri polarna medvjeda (od kojih su nas dva zaledila dok smo pješačili na glečeru) i također tri mrtva polarna medvjeda. Medvjedi su ili umrli od gladi ili možda od ozljeda zadobijenih dok su pokušavali napasti морža. Majke od morskih listova s ​​mladima mogu biti vrlo opasne i napadnut će i raniti ili ubiti polarne medvjede. Na kraju jednog pješačenja, kada smo krenuli ravno do topofa ledenjaka, spustili smo se u jedno od područja bez leda na Kvitøyi i zapalili kres. Bilo je tako lijepo i toplo uz plavo nebo, da smo odlučili večerati roštilj pored kresa. Kuhar je uzeo gumenjak da se vrati u Latitude da uzme hranu i zalihe, a dok smo ga čekali, veliki muški polarni medvjed pojavio se sasvim blizu nas. Očito je izašao iz vode s druge strane, gdje je vjerojatno pokušavao loviti morža ili tuljana. Postao je prilično znatiželjan i počeo nam se približavati, pa smo morali odustati od planova za večerom s roštilja. Pružio je nekoliko vrlo lijepih prilika za fotografiranje u sljedećih sat vremena ili tako, a onda smo se vratili u Latitude dok se penjao po glečeru gotovo potpuno istom stazom kojom smo išli silazeći. Kvitøya je očito bio vrhunac putovanja i žao nam je što smo ga napustili, ali vrijeme se počelo mijenjati i htjeli smo vidjeti možemo li uspjeti do polarne ledene police stotinjak kilometara sjeverno od vrha arhipelaga Svalbard.

Iz guste magle i vrlo slabe vidljivosti napustili smo Kvitøyu 20. kolovoza.Bilo je teško zbog prisustva puno leda u vodi. Do polarne ledene police stigli smo oko 20 sati kasnije, a zatim proveli dva dana u ledu. Nemoguće je usidriti tamo jer je voda previše duboka, pa smo razvili tehniku ​​u kojoj bismo se jednostavno "zakačili" za veliku santu leda, a zatim s njom doplivali. Čak smo uspjeli izaći na santu leda i slikati se, dok su djevojke zavijale, a dvoje ljudi stajalo je čuvati puške u slučaju napada polarnog medvjeda !! Bilo je to prilično nevjerojatno iskustvo.

Ledenu policu napustili smo 23. kolovoza i krstarili šumom prema Woodfjord-u, pa do Liefdefjorda, koji je posjetiteljima vrlo popularan zbog svojih izuzetnih prirodnih ljepota i mnogih mogućnosti izleta. Nakon usidrenja u blizini Sørdalsbukta, posjetili smo Monaco ledenjak i, nakon večere, odveli se na tender do izvanredne „plaže“ pod ogromnom Crvenom planinom. Napravili smo kres i pekli marshmallows i promatrali kako se boje mijenjaju dok se sunce polako premještalo s jedne na drugu stranu, bez ikakvog zalaska. Dok smo sjedili uz vatru, arktička lisica je podigla glavu nad usponom, ali bila je previše sramežljiva da bi se približila. Miris hrane bio mu je možda previše da ne bi barem bacio pogled. Ovaj krijes pod crvenom planinom bio je još jedan od nezaboravnih događaja putovanja!

Nakon što smo 24. kolovoza napustili Liefdefjord, naišli smo na prilično prilično grubo more i loše vrijeme, pa smo utonuli i sklonili se u Magdalenefjord na zapadnoj obali, gdje smo krenuli u prvom dijelu putovanja. Kad se vrijeme popravilo, otišli smo i krenuli prema Ny Alesundu, jednom od naselja koje i danas koriste istraživačke stanice koje su postavile mnoge zemlje, uključujući Kinu, Japan, Indiju, Italiju i koje je koordinirao Norveški poljski institut. Ny Alesund je najviša točka ljudskog prebivališta na zemlji i jedno je od najvažnijih nalazišta u povijesti istraživanja Sjevernog pola. Tijekom ljeta, oko 150 znanstvenika iz različitih zemalja tamo radi prikupljajući podatke o arktičkom ledu i divljini. Stalno stanovništvo broji samo 40 ljudi koji tu borave tijekom cijele godine.

Nakon što smo proveli nešto više od jednog dana u Ny-Ålesundu, konačno smo se vratili natrag u Longyearbyen, svjesni da smo upravo postigli ono što smo prije nekoliko učinili: potpuno obilaženje Svalbardskog arhipelaga sa zaustavljanjem na poljskoj ledenoj polici , Latitude je sada bila bliža Sjevernom polu nego bilo kojoj drugoj privatnoj jahti. Kad smo se zaustavili na santi leda, bili smo 400 milja od Sjevernog pola.

Ovaj je članak prvi put objavljen u Yacht Style 37.